Badania psychologów i pedagogów, w tym między innymi Wójcik (1977, s. 19) dowodzą, iż od doświadczeń człowieka we wczesnym dzieciństwie, od jego sytuacji rodzinnej zależy w dużej mierze kształt jego osobowości, zachowanie się w różnych okolicznościach i skłonność do agresji.W badaniach własnych przyjęto klasyfikację postaw rodzicielskich Ziemskiej (zob. Przetacznikowa, Włodarski 1986, s.453-459).Podzie!iła ona postawy na pozytywne;miłości i akceptacji oraz negatywne: wrogości i odrzucenia. Wśród postaw pozytywnych najważniejszymi są: postawa współdziałania, rozumnej swobody, uznania praw dziecka. Do negatywnych postaw rodzicielskich wspomniana autorka zalicza natomiast: postawę odtrącenia, unikania nadmiernie ochraniającą i nadmiernie wymagającą. W badaniach próbowano zweryfikować następującą hipotezę: Wadliwe postawy rodzicielskie (odtrącenia, unikania), niewłaściwe metody wychowania (autorytarne) i błędy w wychowaniu popełniane przez rodziców (agresja wobec dzieci, niekonsekwencja, uleganie) stanowią przyczyny agresywności dzieci w szkole.