Modyfikujący wpływ kontekstu społecznego zachowań w związku z pełnioną rolą, statusem jednostki, realizowanym zadaniem czy społecznymi konsekwencjami perspektywicznymi (Frączek 1973, Wójcik 1977). Natomiast jednostka określana jako agresywna cechuje się: wysoką częstotliwością i pokaźną liczbą zach wań agresywnych, duża intensywn ścią a jednocześnie nieadekwatnośc ą reakcji agresywnych w stosunku do działającego bodźca (Kuback -Jasiecka 1975), nieumiejętnym kontrolowaniem (brak, nadmiar) reakcji agresywnych, permanentną wrogością wobec innych ludzi (Buss 1961, Bandura, Wal- ters 1968, Kosewski 1977, Pospiszyl 1975, Wójcik 1977).Bazę teoretycznych rozważań stanowiły teorie kognitywne, głównie społeczna teoria uczenia agresjii. Założona konwencja percepcyjna badań empirycznych pozwoliła poznać wybrane predyktory poznawcze funkcjonowania systemu rodzinnego (spostrzegane przez dorastające dzieci postawy rodzicielskie) oraz dokładnie przeanalizować zależności mię zy nimi a agresywnością badanych dziewcząt i chłopców.
