Silhouette of Three People

Narty

Do narciarskich wędrówek najbardziej przydatne są tzw. śladówki lub biegówki. Narty „wyczynowe” przeznaczone tylko do zjazdów zupełnie się do tego celu nie nadają. Turyście przecież niż zależy na wyczynie, a tylko na przyjemnej i bezpiecznej nizinnej albo górskiej wędrówce. Dlatego naprawdę nie muszą to być „deski” drogie ani modne. Każdy turysta-narciarz musi mieć narty dopasowane do swojego wzrostu, gdyż zapewni mu to lepszą i bezpieczniejszą jazdę. Początkujący powinni wybierać takie narty, których „szpic” dochodzi do zagłębienia dłoni, zaawansowanie czubków wyprostowanych palców. Są jeszcze inne sposoby wyznaczania długości, ale ten jest najmniej skomplikowany. Narty nie powinny być także za ciężkie, aczkolwiek nie znaczy to, ze nie muszą być okute (okantowane). Kant metalowy zapobiega ścieraniu i zaokrąglaniu brzegów, co jest bardzo ważne przy wykonywaniu ewolucji (skręty). Po dłuższym używaniu nart należy kanty „naostrzyć” pilnikiem. Ważne są także wiązania. Muszą one być sprawne i bezpieczne. Najlepsze są z naciągiem linkowym i z samowy- zwalającym bezpiecznikiem. Używa się jeszcze w dalszym ciągu i wiązań paskowych. Są one zupełnie wystarczające dla potrzeb turystyki narciarskiej (proste w użyciu, bezpieczne), a poza tym nie kosztują zbyt wiele. Jeśli chodzi natomiast o kijki to najlepsze są metalowe z rurek stalowych lub aluminiowych (łatwo je nabyć w sklepie). Dla celów turystycznych lepsze są nieco dłuższe niż do sportowych. Powinny sięgać do łokcia opuszczonej ręki narciarza. Uchwyt obszyty skórą z mocną pętlą rzemienną i Ostrze mocno osadzone, wzmocnione metalową nasadką, talerzyk dokładnie^ przepleciony rzemieniem i dokładnie umocowany. W turystyce narciarskiej bardzo przydatne są „foki” taśmy futrzane (lub imitujące’futro), długością i szerokością dostosowane do kształtu ślizgu narty. Przytwierdzone do nart (rzemykami) tak, aby skośne włoski futra skierowane były do tyłu bardzo ułatwiają podejścia na wszelkie wzniesienia. Oczywiście zakładamy je tyłko przy wchodzeniu pod górę, a w czasie zjazdu odpinamy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *