Porównanie sytuacji życiowej dzieci wiejskich i miejskich pozwala na uchwycenie różnic w możliwościach wykorzystania czasu wolnego. Dzieci wiejskie (szczególnie z rodzin uboższych) często pomagają swoim rodzicom w pracach polowych i w gospodarstwie domowym, co w pewien sposób w o- kreślonych porach roku ogranicza ich dostęp do telewizji i videa. Wynikibadań wskazują też, że dzieci wiejskieprzejawiąjąmniej zachowań agresywnych niż dzieci z miasta.Prezentowane tu rozważania potwierdzają złożoność oddziaływania telewizji na dzieci. Nie sposób koncentrować się tylko na negatywnych i nie dostrzegać wartości, które telewizja (zwłaszcza edukacyjna) czy interesujący film video może oferować młodemu widzowi. Jednak problem leży w tym, czy dziecko będzie odbierało treści wartościowe, czy rodzice i wychowawcy pozwolą mu ograniczyć się do filmów o banalnej fabule i krwawej akcji.
