Różne okoliczności środowiska i instytucje społeczne (np. różne szkoły) mogą być porównywane co do zakresu, w jakim pojawia się w nich zachowanie agresywne we wzajemnych relacjach ludzi.Podstawowe znaczenie dla eskalacji agresji mają społeczno-moralne standardy dotyczące agresji i przemocy, wyrażające się w tzw. przekonaniach normatywnych ludzi (por. Huesmann i in. 1993) co do aprobaty/dezaprobaty agresji w życiu społecznym. Owe przekonania normatywne stanowią zarówno układ odniesienia do oceny zdarzeń i zachowania się (np. w kategoriach: dobre-złe, właściwe-niewłaściwe, pożądane-niepożądane, itd) jak i uzasadniania podejmowania określonych działań. Porównawcze badania międzykulturowe nad aprobatą/dezaprobatą agresji pokazują m.in., że różne formy agresji i inne przejawy aspołeczności są w pewnych okoliczniościach uważane za bardziej lub mniej dopuszczalne (np. dorastający w Polsce i we Włoszech bardziej aprobują kłamanie, nieposłuszeństwo i łagodniejsze postacie „napastliwości” między kolegami, niż kradzież i wandalizm: por. Bonino i Frączek, 1996).
